دکل گاردوایر guard wire  یا حفاظت الکتریکی چیست ؟ 

در معنی لغوی ، ترجمه کلمه guard wire میشود کابل محافظ یا نگهبان که همان دکل حفاظت الکتریکی میباشد . اما تعریف دکل گاردوایر در صنعت دکل سازی متفاوت و بسیار خاص می باشد . که ما در این مطلب سعی میکنیم این  نوع سازه فلزی که میتواند از لحاظ ساختاری هم از توع دکل منوپل و هم از نوع دکل لتیس باشد را به صورت مختصر و ساده بررسی کنیم . همچنین نام دیگر این نوع دکل tension  یا دکل کششی نیز گفته میشود .

کاربرد دکل حفاظت الکتریکی 

و اما چرایی وجود دکل کششی ( Tension tower ) یا همان گارد وایر ، محافظت از ممناطق بسیار حساس به بار الکتریکی و الکتریسیته میباشد . به عنوان مثال شما یک کارخانه تولید موشک یا تسلیهات نظامی را در نظر بگیرید که با کوچکترین جرقه یا الکتریسیته انفجار عظیم و خسارات غیر قابل جبرانی از لحاظ مالی و جانی به وجود خواهد آمد . لذا برای افزایش امنیت این اماکن . در محوطه و محیط این چنین فضاهای دکل های با نام دکل حفاظت الکتریکی ( گارد وایر – Guardwire ) استفاده میشود که این دکل ها مانند تصویر زیر با کابل های مخصوص به یکدیگر متصل میشوند و و در نهایت به یک چاه ارت متصل میشوند و تمام بار الکتریکی وارده را به چاه ارت منتقل میکنندد .

دکل گاردوایر guard wire

دکل گاردوایر guard wire

محاسبات دکل حفاظت الکتریکی 

همانطور ه در ابتدای مطلب گفته شد ، به این دکل ها به خاطر کششی که بر اثر کابل های رابط بین دکل ها بوجود می آید ، دکل کششی هم گفته میشود . در طراحی این نوع دکل ها دو متغییر بسیار مهم میباشد . یکی نیروی force که به معنای سطح بادگیر قطر سیم در ابعاد خاص خود می باشد . و دیگری متغیری با نام  Fx میباشد . این عامل همان وزن خود سیم که به دکل وارد میشود است و این میزان کشش کابل یا سیم به نوع سیم ارتباط مستقیم دارد .

دو نیروی یاد شده در بالا و خمش نوک دکل ( deflection ) که بر اساس همان دو نیروی force و Fx به وجود امده ، پارامتراهای طراحی دکل گاردوایر یا حفاظت الکتریکی محاسبه و طراحی میشوند .

سم های مورد استفاده در دکل کششی سه مدل می باشند که در مقالات آتی به طور ویژه به آن ها خواهیم پرداخت . مختصرا به ذکر نام آنها اشاره میشود :

1 – سیم مسی

2 – ACSR

3 – ACSS

که بیشترین مورد مصرف در دکل های کششی کابل ACSR می باشد .

Towerco 

شرکت تاورکو با سالها تجربه در تولید انواع دکل مخابراتی ( منوپل ، مهاری ، خودایستا ) و انواع سازه فلزی ، توانایی ساخت و راه اندازی انواع دکل گارد وایر guardwire و دکل کششی را دارا میباشد . برای کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه مانند قیمت تولید دکل و هزینه اجرای سیستم حفاظت الکتریکی با کارشناسان ما در شرکت تاورکو تماس بگیرید .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط